Khasiat Buah Kopi

.


Tempah web Jualan/Affiliate/ MLM System... klik sini


Pengenalan

Dua jenis biji kopi utama yang menguasai pengeluaran dunia – Biji Kopi Arabica dan biji kopi Robusta. Disebabkan kerana faktor alam dan persekitaran yang amat mempengaruhi rasa kopi, maka jenis kopi dan campuran biji kopi lebih dikenali berdasarkan pada lokasi geografi daripada jenis biji kopi itu sendiri. Biji kopi adalah biji benih kopi dari bahagian dalam buah berbentuk Cherry berwarna merah atau ungu. Walaupun ia adalah biji benih, ia dirujuk sebagai biji hanya kerana ia menyerupai bentuk kacang

. Terdapat kira-kira 40 jenis spesis tumbuhan kopi, minuman darinya diperolehi terutamanya daripada tiga jenis tumbuhan:

  1. Kopi Robusta
  2. kopi Kona (Liberica).

Pokok buah kopi, yang dipanggil sebagai kopi ceri atau kopi beri, kesemuanya menghasilkan dua biji, yang tumbuh bersebelahan dengan sisi rata menghadap satu sam lain. Walau bagaimanapun, terdapat setengan tanaman beri kopi ( the coffee berry ) hanya menjana satu biji tunggal sahaja, dan ini dipanggil peaberry. Biji kopi terdiri daripada endosperma yang mengandungi dari 0.8 hingga 2.5%, kafein, merupakan sebab utama tumbuhan ini ditanam.

Sejarah  Kopi

Kopi merujuk kepada biji (benih) yang dituai daripada tumbuhan genus Coffea dari keluarga Rubiaceae dan dijadikan minuman daripadanya. Bukti botani menunjukkan bahawa Coffea arabica, kopi pertama yang digunakan secara meluas sebagai minuman, berasal di atas penara tengah Ethiopia, beberapa ribu kaki di atas paras laut. Menurut lagenda kopi Kaldi, kopi pada pertama kalinya ditemui apabila seorang pengembala kambing di Habsyah, sedang berjemuran dibahwa matahari dalam keadaan lesu dan mengantuk, lalu dilhat kambing-kambingnya seperti menari-nari diatas kaki belakang mereka selepas memakan buah-buah beri merah. Lalu dia mencuba memakan beberapa biji beri tersebut dan dirasai mata mengantuknya hilang dan terbuka luas. Lalu dia mengambil buah-buah tersebut pulang kekampungnya, dan didapati penduduk di sana juga menyukainya, terutama para sami-sami, kerana ia membuat mereka terjaga sepanjang masa semasa melakukan penyembahan.

Pada mulanya, kopi dibancuh dari biji hijau tanpa panggang, yang diambil dari dalam buah beri merah untuk menghasilkan minuman seperti teh. Menjelang akhir abad ke-13, orang Arab memanggang biji kopi dan mengisarnya sebelum membuat minuman. Kopi dibancuh oleh kaum lelaki Arab untuk diberikan kepada kaum wanita mereka untuk diminum, meringankan ketidak selesaan sewaktu haid. Menjelang abad ke-15 dan 16, penanaman pokok kopi secara besar-besaran telah dilaksanakan di rantau Arab Yaman. Dari Yaman, penggunaan biji kopi tersebar ke seluruh Semenanjung Arab dan kemudian ke Turki. Kopi diminum kerana ciri-ciri perubatannya dan sebagai minuman adat resam. Selain dari aplikasi perubatan yang membosankan, orang Turki mendakwa kopi sebagai merangsang seksual (aphrodisiac).

Khasiat/Kegunaan

Kopi adalah pelali (palliative) untuk penyakit asma (spasmodic asthma), batuk kokol (whooping cough), kecelaruan minda (delirium tremens), perasaan histeris (hysterical affections), dan debaran jantung; disyorkan keatas penyakit taun bayi (infant cholera); berjaya dalam mengawal cirit-birit kronik. Kopi dan kafein telah digunakan sebagai diuretik dalam pembengkakan sel (dropsy). Secawan kopi yang pekat dianggap perlindung terbaik daripada kesan malaria. Dalam keadaan mentah, biji beri kopi ditetapkan untuk sakit berdenyut-denyut (hemicrania) dan deman terputus-putus (intermittent fevers). Pengambil kopi dalam kuantiti yang sederhana bukan sahaja tidak merbahaya, bahkan, ia adalah lebih berfaedah.

Kini, kira-kira 80 peratus daripada kopi India ditanam di selatan Karnataka, dan sering dijual sebagai kopi Mysore, nama bekas daerah tersebut. Pedagang Belanda juga membawa kopi lebih jauh ke timur, ke Jawa dan Sumatera, yang menjadi sumber kopi yang terkenal. Asia Tenggara menuju menjadi sumber utama kopi dunia pada pertengahan abad ke-19 apabila penyakit tumbuhan-tumbuhan memusnahkan beribu-ribu tanaman, ini menyebabkan pemborong-pemborong mengalihkan perhatian dunia ke kopi Brazil dan kawasan-kawasan lain. Menjelang 1887, kopi telah tersebar sehingga ke Tonkin, kini dikenali sebagai Vietnam, dan dari sana ia menuju-tiba ke China, dibawa dan ditanam oleh mubaligh Perancis di Yunnan. Pada mulanya orang orang Cina tidak menunjuk minat keatas minuman yang digemari oleh orang Barat (kecuali di tempat-tempat yang di pengaruhi oleh orang-orang Barat seperti di bandar Shanghai), seratus tahun selepas pengenalan pertama kopi ke negeri China, China kini menjadi pengeluar dan pengeksport utama biji kopi (hijau, panggang, atau produk siap) dan kopi menjadi minuman utama di kesemua bandar-bandar utama di China. Kopi telah diperkenalkan ke Benua Amerika sekitar 1723. Amerika Selatan kini bertanggungjawab menghasilkan kira-kira 45% daripada jumlah eksport kopi dunia.

1. Kaya Anti-Oksidan:

Biji kopi hijau kaya akan antioksidan, dimana yang berguna untuk mengurangi efek kerusakan sel akibat  dari radikal bebas dalam tubuh kita. Beberapa penelitian telah mengkonfirmasikan bahwa biji kopi hijau mentah dan belum diolah mengandung 100% murni Asam klorogenik (CGA), yang pada dasarnya merupakan ester asam caffeic yang memiliki sifat antioksidan yang kuat. Hal ini bisa menjaga kadar glukosa dalam aliran darah kita, serta mencegah sel-sel kulit kita dari kerusakan.

2. Meningkatkan Metabolisme:

Asam klorogenik dalam biji kopi hijau juga dikenal sebagai pendorong metabolisme. Hal ini akan meningkatkan Basal Metabolic Rate (BMR) dari tubuh kita, yang meminimalkan pelepasan glukosa berlebihan dari hati ke dalam darah. Karena kurangnya glukosa, tubuh kita mulai membakar sel-sel lemak yang disimpan untuk memenuhi kebutuhan glukosa. Dengan demikian, biji kopi hijau murni bisa meningkatkan kemampuan pembakaran lemak oleh tubuh, dan akhirnya membantu kita untuk menurunkan kelebihan berat badan.

3. Membantu Membakar lemak Ekstra :

Biji kopi ini juga sarat dengan vitamin dan mineral. Oleh karena itu, ia juga akan membantu untuk menjaga kadar nutrisi dalam tubuh kita. Hal ini juga ditunjang dengan metabolisme pembakaran tubuh kita, sehingga kita dapat membakar lemak dan kalori yang tidak diinginkan dengan cepat.

4. Menekan rasa lapar:

Jika Anda sering atau mudah merasa lapar, biji kopi hijau bisa banyak membantu Anda. Hal ini sebagai penekan nafsu makan yang kuat dan efektif, sehingga Anda bisa mengontrol keinginan makan berlebihan. Dengan demikian, tubuh kita akan mulai membakar timbunan lemak dan dapat menyingkirkan berat tambahan.

5. Membantu Diabetes:

Ini kacang hijau juga mampu mengobati Diabetes Tipe 2. Ekstrak biji kopi dikenal dapat menurunkan kadar gula yang tinggi dalam aliran darah kita, sementara juga mempercepat penurunan berat badan. Kedua ini penting untuk menyembuhkan Diabetes Mellitus tipe 2.

6. Mengurangi Tingkat  Kolesterol buruk (LDL):

Low Density Lipoprotein (LDL), juga dikenal dengan “ kolesterol jahat”, adalah penyebab utama yang bisa membuat kita rentan terhadap gangguan kardiovaskular seperti serangan jantung . Penelitian telah menunjukkan bahwa hal itu dapat dicegah dengan mengkonsumsi ekstrak biji kopi hijau secara teratur.

7. Membantu Meningkatkan Sirkulasi Darah:

Tekanan darah tinggi dapat menyebabkan kita rentan terhadap beberapa penyakit fatal seperti stroke, gagal jantung, gagal ginjal kronis, dll. Namun para peneliti telah menemukan adanya bahan seperti aspirin yang sangat aktif dan kuat dalam biji kopi hijau, dimana yang dapat memberikan dampak positif pada darah dengan mencegah platelet menggumpal. Dengan demikian arteri kita terhindar dari pengerasan, dan sirkulasi darah ke seluruh tubuh kita tetap lancar.

8. Digunakan Untuk Detoksifikasi alami:

Ekstrak biji kopi hijau adalah pendetoks alami. Hal ini akan membersihkan organ hati kita agar bebas dari racun, kolesterol jahat, lemak yang tidak perlu, dsb. Detoksifikasi ini akan memberikan efek peningkatan fungsi, yang akhirnya menunjang metabolisme dan meningkatkan kesehatan secara keseluruhan.

9. Meningkatkan Energi:

Karena mengandung kafein yang tinggi, biji kopi hijau juga dapat digunakan sebagai penguat energi yang sangat baik. Hal ini akan menjaga kita tetap aktif selama sepanjang hari.

10. Mengurangi Pengaruh Radikal Bebas:

Asam klorogenat dalam biji kopi hijau dapat mengurangi efek radikal bebas dalam tubuh kita hingga 10 kali lipat dari teh hijau biasa. Biji yang tidak disangrai akan tetap mempertahankan beberapa agen antioksidan lain dari keluarga polifenol, asam Ferulic, dll, yang berguna mengurangi percepatan penuaan membuat kulit awet muda.

11. Meningkatkan Sistem Kekebalan Tubuh:

Biji kopi ini sangat efektif dalam meningkatkan sistem kekebalan tubuh kita karena zat antioksidan yang anti radikal bebas, sehingga  dapat membantu tubuh kita menghilangkan semua jenis unsur-unsur beracun dan merusak. Akibatnya, kita bisa membebaskan kulit dari kusam dan berjerawat.

12. Membantu memperlambat tanda penuaan:

Biji kopi hijau bisa mempertahankan bahan yang mudah menguap, jika tidak diolah dengan dipanggang. Gamma-aminobutyric Acid (GABA), Teofilin, epigallocatechin gallate, dll adalah beberapa bahan yang dapat membantu menjaga kesehatan kulit kita dan mencegah keriput.

13. Membantu Melembabkan Kulit:

Terlepas dari agen antioksidan , biji kopi hijau juga kaya akan asam lemak dan ester termasuk Arahidic Asam, Asam Linoleic dan asam oleat, yang berguna untuk memelihara dan melembabkan kulit kita agar tidak kendur, berubah warna dan kerusakan berat lainnya.

14. Menghilangkan Zat penyebab Kerusakan Rambut:

Kandungan antioksidan dari biji kopi hijau sama menguntungkannya bagi rambut kita. Hal ini Karena membantu kita melawan segala sesuatu yang bersifat racun dan merusak, sehingga pada akhirnya rambut kita tetap kuat, sehat dan indah.

15. Mencegah Kebotakan:

Androgenetic alopecia, atau yang juga disebut “pola rambut rontok wanita” juga dapat disembuhkan dengan ekstrak biji kopi hijau. Ekstrak biji ini dapat meningkatkan pertumbuhan serta ketebalan rambut helai demi helai secara signifikan.

Penanaman

Penyediaan Anak Benih:

(a) Daripada Biji Benih

Biji benih disemai ke dalam kotak semaian mengikut jarak 3 cm antara baris dan 2 cm dalam baris. Pasir halus ditabur untuk menutupi biji benih tersebut. Semasa menyemai pastikan permukaan biji yang berlekuk di bahagian bawah. Kotak semaian hendaklah diletakkan di bawah lindungan (50%) dan disiram dua hingga tiga kali sehari.

Biji benih akan bercambah 6 hingga 10 minggu selepas disemai. Anak-anak benih diubah ke dalam polibeg di peringkat butang atau di peringkat dua daun pertama.

Selepas dicabut akar-akar anak benih direndam dalam air dan kemudian dicelup ke dalam air lumpur untuk memberatkan anak akar dan memperbaiki sentuhan dengan tanah dalam beg. Kemudian anak benih dipindahkan ke dalam polibeg dan diberi naungan sebanyak 50 peratus. Anak-anak benih boleh diubah ke ladang selepas 5 hingga 6 bulan di tapak semaian.

(b) Daripada Keratan

Keratan diambil daripada bahagian tengah pucuk air yang hijau matang daripada pokok-pokok yang terpilih. Pilih nod ketiga hingga ketujuh pada pucuk air tersebut untuk dijadikan keratan. Setiap keratan dibuat dengan memotong pada jarak 6 cm di bawah nod dan 1 cm hingga 2 cm di atas nod. Sebahagian daunnya eloklah dipotong. Jika perlu, keratan dibelah dua. Bubuh hormon di permukaan bawah keratan untuk menggalakkan pertumbuhan akar.

Keratan-keratan ini disemai sedalam 5.5 cm dan jarak setiap keratan ialah 6 cm antara baris dan 3 cm dalam baris. Naungan sebanyak 60% diberikan kepada siram sehingga betul-betul basah. Kotak semaian hendaklah ditutup dengan lapisan plastik dan disiram dua minggu sekali.

Keratan akan berakar dalam masa 2 hingga 3 bulan. Keratan yang berakar ini direndam kemudian dicelup ke dalam air lumpur dan ditanam ke dalam polibeg di paras nod. Anak pokok perlu disiram setiap hari supaya sentiasa lembab.

Cara menanam di ladang dan penjagaan seterusnya adalah sama bagi kedua-dua jenis anak pokok samada daripada biji benih atau keratan.

Penyediaan Tanah:

Terlebih dahulu kawasan penanaman hendaklah dibersihkan. Di peringkat awal pertumbuhan, pokok kopi memerlukan 20 hingga 40 peratus naungan. Oleh itu pokok naungan seperti petai , ditanam terlebih dahulu atau dipilih dari pokok yang sedia ada.

Selepas kawasan dibersihkan, lubang tanaman berukuran 50 cm x 50 cm x 50 cm digali. Jarak antara lubang-lubang tanaman tersebut ialah 2.75 m hingga 3 m antara barisan dan 1.25 meter hingga 3 meter dalam barisan. Semasa menggali asingkan tanah lapisan atas dan lapisan bawah, kemudian tanah tersebut digaul dengan baja ternakan dan baja “superposfat”. Beberapa hari sebelum menanam masukkan kembali tanah lapisan atas dan diikuti tanah lapisan bawah.

Menanam:

Enam minggu sebelum menanam anak pokok perlu menjalani proses pengerasan dengan mengurangkan naungan secara beransur-ansur sehingga semua naungan dibuang pada peringkat dua minggu ditanam di ladang. Sebaik-baiknya penanaman dijalankan di awal musim hujan.

Sebelum diubah ke ladang, anak pokok hendaklah disiram dahulu. Beg politin dibuang dan bahagian bawah anak pokok dipotong sepanjang 2.5 cm sebelum ditanam. Selepas ditanam berikan naungan sementara kepada anak pokok.

Pembajaan:

Pokok kopi robusta memerlukan pembajaan yang baik pada semua peringkat pertumbuhan. Kadar pembajaan bergantung kepada umur pokok dan banyaknya baja yang masih ada dalam tanah.

Lagi info tentang herba :

  • cara membuat kopi hijau sendiri di rumah
  • khasiat akar tunjuk langit
  • pokok kopi
  • buah kopi
  • cara membuat kopi hijau sendiri
  • kopi hijau di farmasi
  • kopi hijau di malaysia
  • harga kopi hijau di malaysia
  • kopi hijau malaysia
  • stokis kopi hijau
  • gambar pokok kopi
  • pohon kopi hijau
  • cara membuat kopi hijau di rumah
  • kopi hijau di sabah
  • kopi hijau di farmasi malaysia
  • cara membuat kopi hijau
  • pengedar kopi hijau di malaysia
  • Manfaat biji kopi mentah
  • khasiat kopi hijau malaysia
  • tumbuhan green coffee
  • kasiat kopi muda
  • kopi hijau sabah
  • agen kopi hijau di sabah
  • cara mengolah biji kopi hijau
  • Serbuk kopi hijau imalaysia
  • manfaat daun kopi dan kopi mentah
  • zaman dahulu masyarakat di kawasan laut merah minum kopi yang belum dipanggang?
  • stokis green kopi sabah
  • stokis green cofee di sabah
  • seperti apakah bentuk pohon biji kopi hijau dan dimana tumbuhnya
  • rebusan biji green coffee
  • penjual kopi hijau di sabah
  • pokok dan buah kopi
  • kopi adalah buah beri
  • khasiat kopi mentah
  • càra meracik kopi mentah menjadi green cofee
  • cara mengolah biji kopi mentah menjadi serbuk kopi hijau
  • cara membuat kopi rerama
  • cara membuat green coffee sendiri
  • cara buat coffe hijau dari pohonnya
  • cara bikin extrak kopi hijau dengan di rebus
  • Biji kopi mentah direbus diminum bahayakah?
  • benih kopi hijau
  • càra meracik kopi mentah menjadi green cofee kapsul
  • dimana boleh didapati green cofee di setiawangsa
  • foto kopi hijau kering sebelum di proses
  • khasiat buah kopi
  • khasiat akar pokok kopi
  • kegunaan pokak kopi
  • kapsul kopi hijau di farmasi malaysia
  • kandungan dari air rebusan kopi
  • kandungan dari air rebusan biji kopi
  • gambar serbuk kopi murni
  • fungsi rebusan kopi muda
  • bagaimana bentuk tumbuhan kopi hijau

.


Tempah web Jualan/Affiliate/ MLM System... klik sini